De vragen van de klant zijn niet altijd onmiddellijk voldoende duidelijk om een systeem te ontwerpen. In deze training wordt aangeleerd hoe u de overgang van de vraag van de klant naar het uiteindelijke systeem soepeler kan laten verlopen, met een kleinere kans op fouten. Er wordt geleerd welke vragen gesteld moeten worden om zo de gehele set aan eisen en wensen helder te kunnen beschrijven, voordat het daadwerkelijke ontwerp zal starten.
Met die set aan eisen en wensen wordt in de training concreet gewerkt aan een globaal ontwerp. Dit ontwerp is op een vrij hoog abstractieniveau. De ontwerpers van het daadwerkelijke systeem moeten er dan ook meteen mee aan de slag kunnen. Theorie op het gebied van systeemontwerp en ontwerpfasering komt uitgebreid aan bod. Ook ontwerptechnieken en –modellen worden gebruikt. Daarbij moet worden gedacht aan UML 2.0, Yourdon, agile development, etc.
Na het volgen van de training kan de cursist de vraag van een klant beter beschrijven en omwerken tot een te bouwen systeem. Hierdoor worden minder fouten gemaakt. Het voorkomen van een fout bij het globale ontwerp voorkomt zo het drastisch uit de hand lopen van een project of het ontwerpen en bouwen van een systeem dat verschilt van de klanteis.
Kalender
Momenteel zijn er voor deze cursus geen publieke sessies gepland. Graag organiseren we een bedrijfssessie voor u of een extra publieke sessie (bij voldoende belangstelling). Geïnteresseerd? Gelieve dan ABIS te contacteren.
Doelgroep
Deze cursus is bedoeld voor professionals die enige ervaring hebben met systeemontwerp en ontwerpen willen maken met een hogere kwaliteit.
Voorkennis
Ervaring in een project is gewenst evenenals ervaring in het werken met ontwerphulpmiddelen.
Inhoud
Introductie
Introductie deelnemers.
Introductie opleiding, doornemen leerdoelen.
Structuur van overleg tussen IT en klant.
Theorie betreffende functional analysis en ontwerpuitgangspunten.
Datamodel
Ontwerp van een datamodel van case 1.
Verdieping in ontwerptechniek, aanpassingen aan architectuur.
Normalisatie van een globaal datamodel.
Kenmerken van een globaal datamodel versus een technisch datamodel.
Voorbereiding op technische implementatie zoals integriteit, snelheid, consistentie in ontwerp.
Het datamodel van case 1 wordt nader uitgewerkt. Het datamodel van case 2 wordt opgesteld.
Afronden datamodel case 1 en case 2.
Conversie van oude systeem naar nieuwe systeem (data).
Procesmodel
Introductie procesmodellering.
Start van procesmodel voor case 2, en case 1.
Uitwerking van procesmodel voor case 1.
Beschrijving van interfacedesign voor het nieuwe systeem, Enterprise Service Bus, Architecture.
Uitwerking van procesmodel case 1.
De samenvoeging van procesmodel en datamodel
Introductie.
Testen van het globale model (datamodel/procesmodel).
Testen van systemen, wat te doen, wat is minder zinnig, uitleg.
Samenvoeging procesmodel en datamodel.
Aanpassen van datamodellen case 1 en case 2 op basis van prcesmodel.
Afronding.
Verloop van de cursus
De training wordt verzorgd zonder gebruik te maken van computers. Het gaat om de wijze van analyseren en ontwerpen, niet zozeer om de wijze van vastleggen. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van 2 cases. Deze cases worden in de opzet hieronder aangeduid als case 1 en case 2.
Duur
4 dagen.
Docenten
Stevense Professional Trainers.
Globale score
4.0/5 (gebaseerd op 217 evaluaties)
Reviews
good, but dificult with basis business analist(N.N., BNP Paribas Fortis, )
A nice training to get to know FA, but though different from what me are used to in the company(N.N., BNP Paribas Fortis, )
good, excellent interaction between trainer and participants(N.N., )
contents would be better if it is more adapted to the Fortis-way of working(Dirk Neefs, BNP Paribas Fortis, )
well done. Explanations are very clear(N.N., )
zeer goed - bruikbaar - goede afwisseling theorie-praktijk(Carla Crabbe, BNP Paribas Fortis, )
Is nuttig voor mijn dagelijks werk.(Filip, )
documentation : would be good to have a full global + full detailed functional analysis (with text included) as an example. Good, could be shorter (3days) or level higher. Good teacher, which challenges working groups. Good cases.(N.N., )
A good course on the concepts of functional Analysis;(N.N., )
Fine course, I learned a lot(Marc De Saegher, BNP Paribas Fortis, )
Ververs deze pagina om andere commentaren te zien.