home 
 
 
 
enfr
 
Home
Over ABIS
Diensten
Cursussen
Resources
Contact
MyABIS
C
Alle CursussenbalkjeAlgemeen » Introductie HW & SW » Soft skills » TrajectenOperating Systems » MVS - z/OS » UNIX - Linux - AIX » Mac OS X » iPad en iPhone iOSDatabases en middleware » Relationele databases & SQL » DB2 for z/OS » DB2 for LUW » Oracle » SQL Server » MySQL & MariaDB » IMS » CICS » IBM MQ » WebSphere » Big data en analyticsApplicatieontwikkeling » Methoden en technieken » TOGAF » PRINCE2 » Agile en Scrum » Programmeertalen » Internet development » Object Oriented systems » Java » Development tools » SAS » XML » SOA & web servicesSysteembeheer » ITIL » SecuritybalkjePraktischInschrijven 
Functionele analyse

Doel

De vragen van de klant zijn niet altijd onmiddellijk voldoende duidelijk om een systeem te ontwerpen. In deze training wordt aangeleerd hoe u de overgang van de vraag van de klant naar het uiteindelijke systeem soepeler kan laten verlopen, met een kleinere kans op fouten. Er wordt geleerd welke vragen gesteld moeten worden om zo de gehele set aan eisen en wensen helder te kunnen beschrijven, voordat het daadwerkelijke ontwerp zal starten.

Met die set aan eisen en wensen wordt in de training concreet gewerkt aan een globaal ontwerp. Dit ontwerp is op een vrij hoog abstractieniveau. De ontwerpers van het daadwerkelijke systeem moeten er dan ook meteen mee aan de slag kunnen. Theorie op het gebied van systeemontwerp en ontwerpfasering komt uitgebreid aan bod. Ook ontwerptechnieken en –modellen worden gebruikt. Daarbij moet worden gedacht aan UML 2.0, Yourdon, agile development, etc.

Na het volgen van de training kan de cursist de vraag van een klant beter beschrijven en omwerken tot een te bouwen systeem. Hierdoor worden minder fouten gemaakt. Het voorkomen van een fout bij het globale ontwerp voorkomt zo het drastisch uit de hand lopen van een project of het ontwerpen en bouwen van een systeem dat verschilt van de klanteis.

Inhoud

  • Introductie
  • Introductie deelnemers.
  • Introductie opleiding, doornemen leerdoelen.
  • Structuur van overleg tussen IT en klant.
  • Theorie betreffende functional analysis en ontwerpuitgangspunten.
  • Datamodel
  • Ontwerp van een datamodel van case 1.
  • Verdieping in ontwerptechniek, aanpassingen aan architectuur.
  • Normalisatie van een globaal datamodel.
  • Kenmerken van een globaal datamodel versus een technisch datamodel.
  • Voorbereiding op technische implementatie zoals integriteit, snelheid, consistentie in ontwerp.
  • Het datamodel van case 1 wordt nader uitgewerkt. Het datamodel van case 2 wordt opgesteld.
  • Afronden datamodel case 1 en case 2.
  • Conversie van oude systeem naar nieuwe systeem (data).
  • Procesmodel
  • Introductie procesmodellering.
  • Start van procesmodel voor case 2, en case 1.
  • Uitwerking van procesmodel voor case 1.
  • Beschrijving van interfacedesign voor het nieuwe systeem, Enterprise Service Bus, Architecture.
  • Uitwerking van procesmodel case 1.
  • De samenvoeging van procesmodel en datamodel
  • Introductie.
  • Testen van het globale model (datamodel/procesmodel).
  • Testen van systemen, wat te doen, wat is minder zinnig, uitleg.
  • Samenvoeging procesmodel en datamodel.
  • Aanpassen van datamodellen case 1 en case 2 op basis van prcesmodel.
  • Afronding.
 

Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor professionals die enige ervaring hebben met systeemontwerp en ontwerpen willen maken met een hogere kwaliteit.

Voorkennis

Ervaring in een project is gewenst evenenals ervaring in het werken met ontwerphulpmiddelen.

Verloop van de cursus

De training wordt verzorgd zonder gebruik te maken van computers. Het gaat om de wijze van analyseren en ontwerpen, niet zozeer om de wijze van vastleggen. Tijdens de training wordt gebruik gemaakt van 2 cases. Deze cases worden in de opzet hieronder aangeduid als case 1 en case 2.

Docenten

Stevense Professional Trainers.

Duur

4 dagen.

Kalender

U kunt zich inschrijven door te klikken op een datum
datumduurtaal  plaats  prijs
09 Oct4?Leuven  (BE)2000 EUR  (excl. BTW) 

Globale score

   
4.0/5 (gebaseerd op 217 evaluaties)

Reviews

     
Very profound knowledge of the subject and taught in a way that is clear to understand (, )
     
difficult subject explained verry clearly. enough exercises to get familiar with functional analysis (, )
     
good, interesting , usefull (, )
     
Very useful course. It will make our work perhaps not easier but clearer. (, )
     
Is nuttig voor mijn dagelijks werk. (, )
     
zeer goed gegeven, presentator beheerst de materie zeer goed; goede afwisseling tussen theorie en oef. (, )
     
it is usefull, lots of exercices : ok (, )
     
Interesting for beginners. Maybe more examples (even small) when teaching the theory (, )
     
very good course, very good transmission of information (, )
     
it will be better if it was in french for me (, )

Ververs deze pagina om andere commentaren te zien.